Gonny van Oudenallen

wo 7 augustus 2019 08:37
2013 toevoeging van Nico Perk, oud buurtbewoner en lid wetering Verbetering" Rond deze tijd wordt in opdracht van het Stadsdeel Centrum gewerkt aan een herprofilering van de Spiegelgracht. In het verlengde daarvan bestaan vergevorderde plannen om ook de Museumbrug hierbij te betrekken. Deze werkzaamheden moeten begin 2014 plaatsvinden.
Dit plan heeft echter verstrekkende gevolgen voor de bereikbaarheid van onze wijk en aangrenzende buurten. Door het instellen van een permanent inrijverbod op deze brug voor gemotoriseerd verkeer, komend vanaf de Stadhouderskade richting Spiegelgracht, wordt een van de weinige bruikbare toegangswegen tot het achterliggende gebied afgesloten.
Wat wil men bereiken met deze herprofilering?
Meer ruimte voor de voetgangers (voornamelijk toeristen) en fietsers. De noodzaak is onduidelijk want de dagelijkse praktijk laat niet zien dat die nu veel hinder ondervinden bij het passeren van de brug. Daarnaast moet de route naar het Rijksmuseum vanaf de Spiegelgracht volgens het stadsdeel een prestigieuzer uiterlijk krijgen.
Wie gaan de gevolgen ondervinden?
Het rapport waarmee Stadsdeel Centrum de maatregelen onderbouwt, gaat er vanuit dat de nadelige effecten hooguit tot de Prinsengracht merkbaar zullen zijn. Dit onderzoek is namelijk beperkt tot deze grens. Het raakt echter direct of indirect alle bewoners, bedrijven, leveranciers, klanten en bezoekers van
het hele gebied, globaal begrensd door de Weteringschans- Leidsestraat-Herengracht-Vijzelstraat-Vijzelgracht. Automobilisten en motorrijders die nu nog van de museumbrug gebruik kunnen maken, moeten in de nieuwe situatie grotendeels omrijden via het Weteringcircuit.
Stadhouderskade nu al overvol.
Deze toch al structureel overbelaste hoofdroute krijgt hierdoor ook nog het merendeel van dit bestemmingsverkeer te verwerken. Dat is letterlijk een brug te ver. Vanaf 2008 is het om onduidelijke redenen al niet meer toegestaan om vanaf de Overtoom komend linksaf te slaan via de museumbrug. Deze nieuwe plannen wekken wederom de indruk dat bewoners en bedrijven niet de belanghebbenden zijn waar men rekening mee moet houden.
Wat zijn de consequenties?
Om er een paar te noemen: Slechtere bereikbaarheid wegens intensievere verkeersdrukte en daardoor meer tijdverlies op de overgebleven andere routes. Extra kilometers rijafstand en niet in de rapportage verwerkte nadelige milieueffecten wegens langer onnodig draaiende automotoren.
Wilt u uw stem ook laten horen?
1 november 2012 is er een informatieavond geweest over het hele project. Daar bleek het voorgenomen eenrichtingsverkeer het belangrijkste en meest bekritiseerde onderdeel te zijn. Waarschijnlijk volgt er een inspraakronde in augustus 2013.
Om te voorkomen dat het dan alleen nog gaat over de juiste kleur voor de afvalbakken of iets dergelijks, is het zaak om met een goed onderbouwde en vooral door de buurten gedragen opinie naar voren te komen. Vandaar de oproep aan alle bewoners
en bedrijven om hier aandacht aan te besteden en hun mening kenbaar te maken.
Waar kan men dit aangeven?
Wilt u iets bijdragen aan deze discussie of op de hoogte gehouden worden, dan kunt u dat aangeven via weteringverbetering@ gmail.com onder vermelding: Museumbrug. Bent u voor of
tegen dit plan, dan is het vriendelijke verzoek om dit ook aan
ons kenbaar te maken. Tevens is het aan te bevelen om dit met buurtgenoten of bedrijven te bespreken. Lang niet iedereen volgt de berichtgeving hierover en zo voorkomt men onaangename verrassingen."
Meer informatie over dit project is te vinden via: www.centrum.amsterdam.nl/projecten/overzicht_alle/openbare_ ruimte/spiegelgracht-groot/
Nico Perk Namens buurtvereniging Wetering Verbetering